Foto: WaterCampus Leeuwarden / Daniël Hartog

Het kernteam Human Capital Agenda (HCA) van de Topsector Water & Maritime (TSWM) heeft in zijn nieuwe jaarplan het waarborgen van voldoende en goed opgeleid personeel binnen de watersector als speerpunt benoemd. TSWM moet zich beter tonen aan jonge mensen in mbo, hbo en wo. En om de kennis van de waterprofessionals op niveau te brengen/houden, zijn ‘leergemeenschappen’ nodig.

Volgens het HCA-kernteam is het tekort aan goed opgeleid personeel een heikel punt dat vaak ter sprake komt in vergaderingen. Het probleem is bovendien al enige jaren voelbaar op de werkvloer. Ook tijdens de jongste editie van vakbeurs Aqua Nederland, in maart, bleek dat de watersector zit te springen om goed opgeleid personeel. Terwijl er volop werk is.

Hoofddoelen

In het jaarprogramma zijn twee hoofddoelen benoemd: 1. de bemensing van de sector en 2. kennis en kunde van waterprofessionals. Het eerste punt behelst de toenemende druk op de beschikbaarheid van menselijk kapitaal, met name technisch personeel binnen Nederland. Het is volgens het kernteam belangrijk dat TSWM zich goed in het mbo-hbo-wo laat zien, met name bij jonge mensen, als een aantrekkelijke sector om voor te werken. Daartoe wordt ingezet op talenten- en andere programma’s, zoals de Waterambassadeurs, Stroomversnellers, Watertrainees, Waterspektakel en het Wereld Jongeren Water Forum. ‘Het mbo is daarbij een aandachtspunt waar een extra impuls voor nodig is’, schrijft het HCA-kernteam in het jaarplan.

Snelle ontwikkelingen

Het tweede hoofddoel betreft de kennis en kunde van (nieuwe) waterprofessionals. Ontwikkelingen in de techniek en binnen TSWM gaan razendsnel, stelt het kernteam vast. Nieuwe innovatieve technologieën op het gebied van digitalisering en verduurzaming stellen nieuwe eisen aan waterprofessionals. Daarnaast worden de omgeving waarbinnen en de opgaven waaraan de waterprofessional moet werken steeds complexer. Het gaat dan niet alleen om bèta’s maar ook om juristen, economen en andere disciplines.

Learning communities

‘Gedragscompetenties dienen daarbij 21ste-eeuws te zijn, met focus op samenwerken en wendbaarheid’, schrijft het kernteam. ‘Om de (alfa-bèta-gamma) kennis en kunde van waterprofessionals op niveau te brengen, en te houden, is het belangrijk dat onderwijs en werkveld binnen praktijkgerichte learning communities voortdurend samen Leren, Werken en Innoveren.’ Dergelijke ‘leergemeenschappen’ krijgen wat het kernteam betreft een plaats in zowel het initiële (mbo-hbo-wo) onderwijs als bij Life Long Learning van professionals in het werkveld. Nationale Groeifondsaanvragen moeten een extra impuls gaan geven aan deze technologie- en skillsontwikkelingen. De HCA van TSWM heeft hierbij een belangrijke ondersteunende rol.

Jaarplan

Het jaarplan van het HCA-kernteam is in te zien via de website van de Topsector Water & Maritime.