![Met een golfoverslagsimulator werd 25 september de sterkte van de dijkovergangen van de IJsselmeerdijk tussen de Maxima-centrale en CTU Flevokust getest (foto: Zuiderzeeland) golfoverslagsimulator](https://www.waterforum.net/wp-content/uploads/2023/10/D0031365L0017975P001_Golfoverslagsimulator_exp2_1024-696x463.jpg)
Waterschap Zuiderzeeland test samen met het Hoogwaterbeschermingsprogramma op de IJsselmeerdijk tot eind oktober vijf innovatieve oplossingen om erosie van de overgangen op de dijk tegen te gaan. Grote golven over de IJsselmeerdijk tussen de Maxima-centrale en CTU Flevokust bij Lelystad uit een golfoverslagsimulator van Infram Hydren markeerden 25 september de start van het project.
De golfoverslagsimulator van Infram Hydren is een grote stellage die golven nabootst tijdens een stevige storm. “Door water uit het IJsselmeer in de grote stellage op de dijk te pompen, kunnen we het water met grote kracht over de dijk laten klotsen. De golven stromen dan over de binnenkant van de dijk”, aldus projectleider Bianca Hardeman van Waterschap Zuiderzeeland. Heemraad Vereijken: “De kennis die we met de proeven opdoen, is belangrijk voor onze eigen en voor landelijke dijkversterkingsprojecten. Uiteraard staat de veiligheid hierbij voorop”.
Schade
Tijdens de proeven kijken de betrokken partijen regelmatig of er bij de overgangen schade optreedt. Na de proeven herstellen ze eventuele beschadigingen om deze extra goed in de gaten te houden. Voor de test brachten ze vier testvakken aan. In het eerste vak testen Zuiderzeeland en het HWBP in de dijk zoals die nu is. In de andere drie vakken testen ze vijf innovatief versterkte overgangen: een blokkenmat, geotextiel/geogrid, sterk verdichte klei, een overgang gemaakt met bestaande grond en een toeslagmateriaal (mixed in place) en een vloeiende overgang.
Kennisontwikkeling
Erosie komt volgens Zuiderzeeland op dijken vaak voor. Bijvoorbeeld als een dijk tijdens een storm door overslaand water beschadigd raakt. Of op het binnentalud op het punt waar een knik in de dijkbekleding zit, zoals de overgang van talud naar berm van de dijk met grasbekleding of op het punt waar een harde bekleding, zoals een asfaltweg, over gaat naar gras. Dit maakt dat dijken hoger ontworpen moeten worden om sterk genoeg te zijn. Zuiderzeeland en het HWBP willen samen met andere partijen onderzoeken of een vernieuwende overgang de erosiebestendigheid aan de binnenzijde van een dijk verbetert.
Veel partijen
Bij het project zijn veel partijen betrokken met kennis van waterveiligheid. Waterschap Zuiderzeeland coördineert en voert de proeven uit samen met experts van Royal HaskoningDHV, HKV, van der Meer Consulting en Fugro. Infram Hydren, eigenaar van de golfoverslagsimulator en expert op het gebied van golfoverslagproeven, voert de proeven uit. Ook aannemer Knipscheer uit Lelystad is betrokken bij de uitvoering. Er worden ook innovaties beproefd, die met Holcim Coastal, Altena Civiele Techniek, Arcadis en Hendriks Infra zijn ontwikkeld. De gemeente Lelystad is als wegbeheerder betrokken bij de voorbereidingen.