De bouw van de zoutdam in het Noordzeekanaal naast zeesluis IJmuiden duurt nog tot 2025, maar een belangrijke mijlpaal komt vanaf 28 augustus 2024. De enorme betonnen wanden worden dan in het spuikanaal bij IJmuiden gehesen. Dit project is essentieel om de verzilting van het kanaal, veroorzaakt door het openen van de nieuwe zeesluis, tegen te gaan.
Rijkswaterstaat zet komende week een cruciale stap op weg naar voltooiing van het project in het spuikanaal naast Zeesluis IJmuiden. De bijzondere constructie van wanden en pijlers steekt nu nog uit het water, maar verdwijnt met het afzakken voorgoed onder water. De nieuwe zoutdam moet verzilting van het kanaal tegengaan. Het project is uniek in de wereld en wordt uitgevoerd Aannemerscombinatie Van Hattum & Blankevoort (VHB) in opdracht van Rijkswaterstaat. De oplevering is gepland in de eerste helft van 2025.
Complexe hijswerkzaamheden
Het is een ingewikkelde operatie, omdat de lichtste damdelen 600 ton en de zwaarste delen 900 ton wegen. De hijswerkzaamheden zijn complex en afhankelijk van de weersomstandigheden. Omgevingsmanager Jan Rienstra van Rijkswaterstaat benadrukt de technische uitdagingen, zoals wind en stroming, die ervoor kunnen zorgen dat de werkzaamheden uitgesteld moeten worden.
In maart werden de zware betonnen pijlers, het hart van de dam, in het Noordzeekanaal geplaatst.
Zout water weegt zwaarder
Sinds de sluis operationeel is, stroomt er bij elke opening circa tienduizend ton zoutwater het Noordzeekanaal in. Deze verzilting heeft grote gevolgen voor planten, dieren en landbouwgrond rond het Noordzeekanaal. De nieuwe zoutdam moet verzilting tegengaan. De dam werkt volgens het principe dat zout water zwaarder is dan zoet water; het zoute water zakt naar de bodem en wordt via een opening weer naar zee gepompt. Aan de pijlers zitten stalen, gekromde wanden, de spoilers. Die zorgen voor de optimale stroming van het zoute water onder de zoutdam door. Zo stroomt het zoute water via een opening onderin de zoutdam via het Spui- en Gemaalcomplex terug naar zee. Het zoete water wordt door de zoutdam tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal.
Vispassages
Ook is er gedacht aan de vissen die de zoutdam willen passeren. Rijkswaterstaat legt ook vier vispassages aan in de zoutdam, zodat vissen van de ene naar de andere kant kunnen zwemmen.
Minimale hinder
Rob Gordijn van het bouwbedrijf Van Hattum Blankevoort geeft aan dat de hijswerkzaamheden spectaculair zijn, maar verwacht minimale hinder voor de omgeving. De werkzaamheden zijn een week lang zichtbaar en kunnen online gevolgd worden via webcams. Belangstellenden kunnen optimaal zien hoe de vooruitgang wordt geboekt vanaf de overkant van het Binnenspuikanaal.
Live volgen
De werkzaamheden in het Binnenspuikanaal in IJmuiden beginnen woensdagmorgen en zullen een kleine week duren. Ze zijn online te volgen via de webcams van Rijkswaterstaat.
Als je het werk live wilt volgen kan je het beste een mooi plekje zoeken aan de overkant van het Binnenspuikanaal.