Natuurverenigingen aan zowel de Nederlandse als de Vlaamse kant van de Maas hebben bezwaar tegen een grote grindrug in de Maas tussen Meers en Maasmechelen. RWS legt deze stenen dam aan om het water beter vast te houden. Tegenstanders vrezen dat de dam de natuurlijke dynamiek van de Maas zal verstoren en zo onherstelbare schade aan de natuur zal aanbrengen.
De Maas is de afgelopen jaren een aantal keren door de grindrug bij Meers gebroken. Rijkswaterstaat laat de grindrug in het voormalige grindgebied daarom nu verplaatsen, zodat deze langer stabiel blijft liggen. De grindrug zorgt ervoor dat water langer vast wordt gehouden en erosie wordt voorkomen. Dit is nodig om de grondwaterstand in België op peil te houden. Daarover zijn afspraken met Vlaanderen gemaakt. Zowel Nederlandse als Vlaamse natuurverenigingen protesteren tegen deze nieuwe grindrug.
Klacht ingediend
Natuurmonumenten en ARK Rewilding hebben officieel een klacht ingediend tegen de plannen van Rijkswaterstaat om een grindrug aan te leggen. Hettie Meertens van ARK zegt daarover tegen het Belgische VRT nieuwsplatform: “De natuur op deze plek heeft zich in 20 jaar ontwikkeld tot hét voorbeeld van dynamische riviernatuur. Met de scheppende kracht van het water, wordt een prachtig landschap geboetseerd. Allerlei soorten planten en dieren profiteren van deze dynamiek en bewegen met de veranderingen mee. Met de nieuwe stenen dam wordt die dynamiek volledig in de kiem gesmoord.”
Vlaamse natuurorganisaties
Ook natuurorganisaties aan Vlaamse kant vinden dat dit niet de goede ingreep is. Natuurpunt Maasmechelen vindt ook dat een grindrug in de Maas de natuurontwikkeling in de kiem smoort. De rivier moet meer ruimte krijgen, en daar zijn ook andere oplossingen voor mogelijk. Bijvoorbeeld de Maas breder maken onder het viaduct E314 in Boorsem. In plaats van een dam haaks op de stroming van de Maas, verkiest men een nieuwe dam evenwijdig met de Maas tegenover de meander in Kotem-Geneuth.
Aanleg grindrug en erosiekuil opvullen
De nieuwe grindrug zal ongeveer 350 meter lang en zo’n 40 meter breed worden, grotendeels gelegen onder water. De werkzaamheden duren nog tot eind oktober en worden uitgevoerd door Maaskracht B.V.
Op de website van het consortium Grensmaas is te lezen dat er bij Meers ook een erosiekuil is ontstaan die door Rijkswaterstaat wordt opgevuld. Bij hoogwater schuurt de rivierbodem steeds verder uit door de toegenomen stroomsnelheid. Het transport van zo´n 60.000 ton zand en grind van Maasband naar Meers was daarvoor nodig. Zeker tot half november is RWS nog bezig met het opvullen van de erosiekuil.