Het laatste onderdeel van Zoutdam IJmuiden, de beweegbare zakdeur, is vorige week op zijn plek tussen de pijlers gehesen. Deze deur maakt het mogelijk voor onderhoudsschepen van Rijkswaterstaat om de zoutdam te passeren, bijvoorbeeld om onderhoud uit te voeren aan het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden.
De zakdeur is geproduceerd en geplaatst door onderaannemer SPIE. Het gevaarte is 27 m breed, 7,5 m hoog en 4 m diep en weegt ongeveer 80.000 kilo. De lekdichte deur is van staal en heeft een kenmerkende buisconstructie aan de achterzijde voor extra versteviging. De deur. Door twee hydraulische cilinders kan de deur op en neer bewegen. De bediening gebeurt ter plekke op de locatie van de zoutdam. Behalve met het plaatsen van de zakdeur, zijn de betrokken aannemers ook bezig geweest met het testen van vier noodschotten. Deze kunnen tijdelijk de plaats van de zakdeur innemen, wanneer deze voor onderhoud uit de constructie moet worden gehaald.
Testfase
De werkzaamheden waren over twee dagen verdeeld. Eerst is de deur geplaatst, waarbij de HEBO-Lift 5 is ingezet. Dit is een drijvende ponton met een kraan die 160 ton kan hijsen. Na het plaatsen van de deur zijn de vier noodschotten getest. Als de deur gekoppeld is aan het hydraulisch bewegingswerk begint een uitgebreide testfase, die tot eind 2024 duurt.
Afrondende werkzaamheden
Met het plaatsen van de zakdeur is de scheidende wand van de zoutdam gesloten. Daarmee is de zoutdam gereed voor het afvoeren van zoutwater. De afrondende werkzaamheden aan de zoutdam duren nog tot in 2025. Opdrachtnemer Van Hattum en Blankevoort is tot die tijd nog bezig met onder andere de terreininrichting op de oevers van het Binnenspuikanaal naast Zoutdam IJmuiden.