MOB
Lozing op de Waal (foto: Jac van Tuijn)>

Mobilisation for the Environment (MOB) heeft Rijkswaterstaat onlangs in gebreke gesteld wegens het uitblijven van actie op verzoeken om lozingsvergunningen te actualiseren. Er lopen zeventien verzoeken van de actiegroep, en de termijn om hierop te beslissen is verlopen. “Na de ontvangstbevestiging hebben we niets meer van Rijkswaterstaat gehoord”, zegt jurist Dea Mekel van MOB.

Veel lozingsvergunningen zijn al jaren geleden verleend, zo schreef toenmalig minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in juni 2024 in een Kamerbrief. Om tijdig de doelen van de KRW in 2027 te halen is het belangrijk om de vergunningen regelmatig te actualiseren. In de praktijk blijkt dit nauwelijks te gebeuren, stelt MOB.

Rijkswaterstaat is het bevoegd gezag voor in totaal ongeveer 727 vergunningen. De organisatie beziet en herziet deze vergunningen om te beoordelen of ze nog voldoen aan de eisen. Wat er nu precies met bezien en herzien wordt bedoeld, is volgens Mekel onduidelijk.

Verouderde technieken

Het bezien, herzien en actualiseren van de vergunningen betekent in elk geval niet dat er direct strengere eisen worden gesteld aan afvalwaterzuiveringstechnieken. “De technieken zijn er, maar het gaat vooral om wat ze mogen kosten”, stelt Mekel.

Bovendien zijn de Europese BREF-documenten waarop de best beschikbare technieken zijn gebaseerd, vaak zwaar verouderd. Een BREF zou iedere acht jaar geüpdatet moeten worden, maar dat gebeurt niet. Zo dateert de BREF Koelwater uit 2001.

Gesteggel

Rijkswaterstaat heeft 211 lozingsvergunningen verleend voor IPPC-bedrijven, waarvan er in juni 2024 172 waren bezien. Van die 172 werden er 60 actueel bevonden of is het herzieningsproces afgerond. Voor de overige 516 vergunningen zijn er in totaal 94 bezien. Van die 94 vergunningen zijn er tot nu toe 61 actueel bevonden of inmiddels herzien.

MOB had op zijn minst verwacht dat Rijkswaterstaat over een deel van de zeventien verzoeken zou kunnen aangeven of ze de lozingsvergunningen inderdaad willen actualiseren. “Dan hadden we vast nog gesteggel gehad over de snelheid van actualisatie, maar nu wordt zelfs geen beslissing genomen op óf er geactualiseerd moet worden. Dat is gek, want in sommige gevallen is er een duidelijke plicht tot actualisatie vanuit het Europese recht.”

Rijkswaterstaat kampt- net zoals veel andere overheden, ingenieursbureaus en het bedrijfsleven met een capaciteitsgebrek voor het bezien, herzien en actualiseren van lozingsvergunningen. De vijver van specialisten met de juiste kennis en ervaring is klein, waardoor de concurrentie om personeel groot is.

Lozingsvergunningen intrekken

Daarom stelde het Actieprogramma KRW Bedrijfsleven eerder voor dat ervaren specialisten kennis en kunde delen met minder ervaren mensen. Of dat een vergunningenteam met wellicht ook specialisten uit het bedrijfsleven in regionaal verband aan de slag zou gaan. Het bedrijfsleven vreest immers rechtszaken van organisaties als MOB. Lozingsvergunningen kunnen volgens de actiegroep worden ingetrokken als ze niet KRW-proof zijn.

Actualisatietrajecten gestart

Het besluit op de actualisatieverzoeken in de 17 brieven wordt zo spoedig mogelijk, naar verwachting over twee weken, aan MOB verstuurd, laat de woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. “Daarop aansluitend kunnen we aangeven dat er reeds gestart is met de actualisatietrajecten van enkele vergunningen, en daarbij de inbreng van MOB zal worden meegenomen in het bezien en de afwegingen om te komen tot geactualiseerde vergunningen.”