De geplande dijkversterking bij IJsseldijk, over een afstand van ruim 30 kilometer tussen Olst en Zwolle, stuit op groot verzet onder Sallandse boeren. Dat komt door de toegekende natuurvergunning van de Provincie aan het waterschap, die tot stand kwam door het uitruilen van stikstofrechten van vijf gestopte veehouders. Deze externe saldering is nodig door de verwachte stikstofdepositie tijdens het project op de nabijgelegen Natura-2000 gebieden.
De dijkversterking tussen Zwolle en Olst van het waterschap staat gepland voor 7 jaar en kost 250 miljoen euro. Tegelijkertijd gaat het project gepaard met een tijdelijke toename van stikstofdepositie op stikstofgevoelige natuur in de Natura 2000-gebieden langs de IJssel. Daarom moest waterschap Drents Overijsselse Delta een natuurvergunning aanvragen bij de provincie. Daarvoor werd gebruik gemaakt van extern salderen, iets wat op groot verzet stuit bij boeren. De zogenoemde PAS-melders zouden al zes jaar opereren zonder natuurvergunning, omdat de Raad van State in 2019 de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) plots verwierp waardoor veel boeren in de problemen raakten om nog legaal hun bedrijf te kunnen runnen.
Emissieloos werken
Het waterschap gaat, om de uitstoot van stikstof zoveel mogelijk te beperken, grotendeels met emissieloos materiaal werken. Meer dan de helft van het materiaal zal elektrisch zijn, tot 65 procent. Voor de overige stikstofuitstoot koopt het waterschap de stikstofrechten op van vijf agrarische bedrijven in het gebied, ter waarde van 7 miljoen euro. De provincie Overijssel heeft half november toestemming gegeven hiervoor. Deze externe saldering had de provincie in 2022 nog nagenoeg verboden, uit vrees voor juridische procedures.
Tijdelijke emissie
Omdat het bij de dijkversterking om tijdelijke emissie gaat, is de provincie van mening dat het hier wel is toegestaan. “Bij de dijkversterking is sprake van tijdelijke emissie, zo lang de werkzaamheden duren”, zei gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher tegen De Gelderlander, is te lezen op de website. Bij boeren is er bij de opkoop van stikstofrechten sprake van emissie zolang het bedrijf blijft bestaan. Bovendien wordt er met de dijkversterking extra natuur ontwikkeld en is van de opgekochte stikstofrechten niet de gebruikelijke 30 procent afgeroomd voordat ze overgaan naar de opkoper, maar 60 procent. De overige 40 procent van de stikstofrechten vervalt na afloop van het project.
Onder de radar vanwege MOB
PAS-melders zijn dus met name boeren die als gevolg van de stikstofuitspraak uit 2019 buiten hun schuld om deels illegaal werken. Volgens Rudie Haarman, woordvoerder van het Landbouwcollectief Salland, hadden de tientallen PAS-melders in deze streek voorrang moeten krijgen en hebben ze een officiële zienswijze ingediend. Haarman: “Het landbouwcollectief neemt deze stap namens de ruim dertig PAS-melders in Salland. Individuele PAS-melders zijn namelijk huiverig om een zienswijze in te dienen omdat ze daarmee zichtbaar worden voor milieuorganisatie MOB en vrezen voor handhavingsprocedures”, is te lezen op Salland Centraal.
Tot en met woensdag 4 december liggen het ontwerp Projectbesluit, de MER (Milieu Effect Rapportage) en de ontwerpvergunningen ter inzage van de dijkversterking IJsseldijk.