![DCIM100MEDIADJI_0012.JPG](https://www.waterforum.net/wp-content/uploads/2018/07/041_foto-03-nijhuis-chili-e1530539676998-696x372.jpg)
Is de drive voor innovatie in de watertechnologie in Nederland niet te veel gericht op het verbeteren van prestaties en zou deze niet meer gericht moeten zijn op technieken die de komende dertig jaar geld in het laatje brengen? Dat vraagt Menno Holterman, ceo van Nijhuis Industries, zich hardop af.
Holterman reageert daarmee op vragen die WaterForum stelt in Magazine no. 4 2018. In het artikel ‘Van kennis naar kassa’ vraagt redacteur Esther Rasenberg een aantal deskundigen uit de watertechnologiesector om te reflecteren op de kansen van Nederlandse watertechnologie op de wereldmarkt. Welke van de 120 projecten uit het programma TKI-Watertechnologie van de Topsector Water gaan uitmonden in wereldwijde kaskrakers en brengen Nederland de felbegeerde toppositie op de wereldmarkt?
‘De concurrentie is sterk toegenomen’
Volgens de technologie-experts in het artikel (Jans Kruit van Sweco, Paul Roeleveld van Royal HaskoningDHV en Leon Korving van Wetsus) zijn de Nederlandse ambities groot, maar moeten we de buitenlandse concurrentie niet onderschatten. Holterman sluit zich daarbij aan: “De concurrentie in de watertechnologiesector is de afgelopen jaren sterk toegenomen, met name door de introductie van veel lokale ondernemingen in emerging countries, die dikwijls leidende technologiebedrijven hebben gekopieerd en die technologie tegen lagere verkoopprijzen in lokale markten aanbieden.” In plaats van op het verbeteren van prestaties zou de Topsector Water het beleid daarom beter kunnen richten op ‘de kassa’, vindt Holterman. Meer aansluitend op de buitenlandse watermarkten en meer gericht op export die Nederland in de wereldtop-3 kunnen brengen.
‘Onvoldoende visie en ambitie’
“Er is op dit moment binnen het Topsector-waterbeleid onvoldoende visie en bijbehorende ambitie” stelt Holterman. “Er wordt in het algemeen op groei gestuurd, zonder dat we ons daarbij verdiepen in de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de markt. In een aantal emerging countriesworden enorme stappen gemaakt: wie had een paar jaar geleden gedacht dat India de ambitie heeft om Zero Liquid Discharge ‘nationwide’ te introduceren?”
Circulaire economie als een Europese hobby
“Maar wat gaan we dan met al die mineralen en zouten doen?”, vervolgt hij. “De circulaire economie wordt in een aantal landen gezien als een ‘hobby uit Noordwest Europa’, omdat in die landen vooral de focus ligt op CO2-footprintreductie en energietransitie. In Nederland lijkt opeens enorm veel focus op medicijnrestenverwijdering te komen, maar als we niet oppassen gaat dat ten koste van de aandacht voor circulariteit. Denk ook aan de aandacht voor plastic, waar in verschillende landen aan oplossingen wordt gewerkt. Dit soort trends en ontwikkelingen hebben impact en dienen derhalve nauwkeurig geanalyseerd te worden!”
Koploper in enkele nichemarkten
Volgens de ceo van Nijhuis Industries worden momenteel in Nederland onvoldoende keuzes gemaakt in welke technologie en applicatiegebieden we willen en kunnen excelleren. Overigens besluit Holterman positief: “Nederland is koploper in een aantal niches. Zoals chloorvrij drinkwater, afvalwater, nutriëntenterugwinning en resource recovery.”
WaterForum Magazine 04 verscheen op 29 juni en het artikel vindt u hier. In WaterForum Magazine 05, dat op 14 september verschijnt, komt Menno Holterman uitgebreider aan het woord.