![Plastic damwand](https://www.waterforum.net/wp-content/uploads/2020/05/Plastic-damwand-696x464.jpg)
Waterschap Rivierenland en aannemerscombinatie De Betuwse Waard is deze week in Andelst gestart met het aanbrengen van plastic damwanden in de Waaldijk. Op de proeflocatie wordt over een lengte van 30 meter op een diepte van 12 meter een plastic damwand aangebracht. De plastic delen gaan met een stalen frame met exact dezelfde vorm naar beneden. Als het plastic op diepte zit, komt het stalen frame weer omhoog.
De plastic damwanden zijn de helft goedkoper dan stalen damwanden en zouden om sterk genoeg zijn om piping te voorkomen. Bij piping stroomt er water via een zandlaag onder een dijk door en komt het achter de dijk weer omhoog. Na verloop van tijd kan er een kanaal (pipe) ontstaan waardoor de dijk kan instorten. Waterschappen doen er alles aan om dit faalmechanisme te voorkomen. In de Deltagoot van Deltares werd eerder de sterkte van kunststof damwanden getest. De bedoeling is dat rivierwater onder de damwanden doorgaat en daardoor de stabiliteit van de dijk niet in gevaar brengt.
Harde ondergrond
De Waaldijk tussen Dodewaard en Bemmel gaat vanaf volgend jaar op de schop. Bijna overal wordt hij iets hoger en versterkt. De plastic damwanden lijken qua vorm op de roestbruine damwanden die overal in de bouw gebruikt worden. “Op deze locatie gaan ze 12 meter diep de grond in en dat is uniek voor plastic damwanden. De ondergrond is hier heel erg hard, dus het is de kunst dat het plastic heel blijft”, zegt technisch manager Gerjan Westerhof van Waterschap Rivierenland tegen Omroep Gelderland.
Duurzaam
De plastic damwanden zijn veel duurzamer omdat er bij de productie 95% minder CO2 wordt uitgestoten en omdat ze van gerecycled plastic worden gemaakt, aldus Westerhof. Als de proef slaagt zal er in totaal zes kilometer aan kunststof wand worden gerealiseerd. Op andere locaties wordt er gebruik gemaakt van een stalen damwand. In totaal zal zo’n 13 kilometer Waaldijk worden versterkt, vanaf De Sprok bij Bemmel tot het buurtschap Wolferen tussen Andelst en Dodewaard.
Dijkversterking
Het waterschap kiest het liefst voor de combinatie van de plastic schermen met daarnaast een verbreding onder aan de dijk. Waar geen ruimte is voor een zogenaamde steundijk – bijvoorbeeld bij het witte kerkje in Slijk-Ewijk – worden stalen damwanden gebruikt. Grofweg de helft van de dijk krijgt een stalen constructie , de andere helft een plastic versie met steundijk. De totale kosten van de dijkversterking tussen Dodewaard en Bemmel komen uit op zo’n 155 miljoen euro.