De winnaars van de Water Innovation Challenge (foto: waterinnovationchallenge.nl)

Op 27 maart wonnen vier innovatieve oplossingen voor thema’s binnen de waterkringloop de finale van de Water Innovation Challenge in Roermond. De Challenge is een initiatief van Waterschapsbedrijf Limburg en WML en de ‘strijd’ werd gevoerd door jongeren van acht Limburgse onderwijsinstellingen.

Aan de finale in Roermond ging een competitie vooraf die meerdere maanden duurde. In die periode daagden Waterschapsbedrijf Limburg en WML de studenten uit om innovatieve oplossingen te bedenken voor vier verschillende thema’s binnen de waterkringloop: reststoffen, avondspits, afvalwater en transport. De inzendingen zijn terug te zien op www.waterinnovationchallenge.nl.

Onder professionele begeleiding
Tijdens verschillende workshopdagen zijn studenten van diverse opleidingen onder professionele begeleiding actief aan de slag gegaan om hun idee als businessplan, mock-up of prototype uit te werken. Dit heeft geresulteerd in uiteenlopende, creatieve oplossingen voor de watersector. Tijdens de finale in Roermond moesten de finalisten voor de laatste keer hun idee pitchen voor de voltallige vakjury. Vervolgens heeft de jury per thema één winnaar uitgeroepen en is er via de mobiele telefoon een publieksfavoriet gekozen.

De winnaars
De volgende innovatieve oplossingen vielen in de prijzen:
• Reststoffen (WML): Mycofiltratie (Renée Janssen, Kelly Krauth, Eva Schonck, Armand Janssen en Kris Bankers);
• Avondspits (WML): Melanie Kersten;
• Afvalwater (Waterschapsbedrijf Limburg): Proposal on utilizing Waste Water for Agricultural Purposes (Tamisan Latherow);
• Transport (Waterschapsbedrijf Limburg): Haske-transport (Iris Golsteijn en Julian Pijls).
De publieksfavoriet was Mycofiltratie, dat ook het thema Reststoffen heeft gewonnen.

Kaartjes voor Pinkpop
Natuurlijk leverde deze Challenge voor de deelnemers een waardevolle ervaring en netwerkmogelijkheden op, maar dat was niet alles. De winnaars zijn naar huis vetrokken met verschillende prijzen, waaronder kaartjes voor Pinkpop en een innovatiecheque om het concept bij Waterschapsbedrijf Limburg of WML door te ontwikkelen.