WDODelta

‘Onze welvaart begon met sanitair’. Alle reden om de hele keten te koesteren waarin schoon water wordt geleverd en vuil water wordt afgevoerd en gereinigd. Dat is niet altijd eenvoudig. Rioolgemaal Willemsoord van Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) had bijvoorbeeld regelmatig storingsmeldingen. Verstoppingen van de pomp die maandelijks optraden, voerden de onderhoudskosten voor deze locatie op tot onacceptabele hoogtes. Tót het waterschap de Flygt Concertor inzette die door zijn geïntegreerde intelligentie in staat is zelfstandig verstoppingen op te lossen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen in Nederland dagelijks zo’n 35 liter water gebruiken om het toilet door te spoelen of op een andere manier door het afvalputje laten stromen. Vooral bij het toiletgebruik worden nog wel eens zaken toegevoegd die niets met de oorspronkelijke functie van het toilet te maken hebben. Denk daarbij aan schoonmaakdoekjes en maandverband maar ook verpakkingen of de inhoud van een (vette) pan uit de keuken.
Gevolg: een verstopte pomp en een gemaal dat in storing raakt.

Agressieve billendoekjes
Waterschappen in heel Nederland kennen de verstoppingsproblematiek en ook dat specifieke locaties meer problemen opleveren dan anderen. WDODelta had bijvoorbeeld veel problemen met het rioolgemaal Willemsoord. Dit gemaal bevindt zich in het noordelijkste puntje van Overijssel en verwerkt niet alleen het afvalwater van een wijk waarin veel ‘vochtige billendoekjes’ worden weggespoeld, maar ook het water afkomstig van een nabijgelegen verzorgingstehuis.

Michiel van Twillert is verantwoordelijk voor het team onderhoud van Waterschap WDODelta en kan zich de problemen goed herinneren: “Minimaal één keer per maand, maar vaak ook twee keer, moesten monteurs afreizen naar deze locatie om verstoppingen op te lossen. Dit gaat gepaard met hoge kosten en ook de druk om snel met een oplossing te komen is hoog.”