Witteveen+Bos gaat in opdracht van beheermaatschappij Itaipu Binacional een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren naar een bypass door middel van sluizen voor scheepvaartverkeer naast de Itaipudam. Een bypass over de bovenloop van de Paraná-rivier op de grens tussen Brazilië en Uruguay biedt mogelijk een groot potentieel voor de ontwikkeling van de economie en verduurzaming van logistiek voor vijf Latijns-Amerikaanse landen. De uitkomsten van deze haalbaarheidsstudie zijn eind juli 2018 bekend.
Het onderzoek richt zich op het overbruggen van een hoogteverschil van 125 meter, wat mogelijk is met drie of vier sluizen en bestaat uit een technisch ontwerp, een analyse van de milieu- en sociale impact en een economische kosten-batenanalyse. Met de groei van de economie zal ook de behoefte aan transport sterk toenemen. Een van de belangrijkste voordelen van het vervoer over water is dat het een duurzamere transportvorm is. Ter vergelijking: een konvooi van twintig binnenvaartschepen kan 30 duizend ton vervoeren met een brandstofverbruik van 5 liter/ton/km. Om dezelfde vracht te vervoeren, zijn 1200 vrachtwagens nodig met een brandstofverbruik van 218 liter/ton/km. Daarnaast is de waterweg Paraguay-Paraná een grote ontwikkelingskans voor vijf landen: Paraguay, Brazilië, Uruguay, Argentinië en Bolivia. Witteveen+Bos onderzoekt of het met een relatief kleine investering mogelijk is om wereldwijd concurrentievoordeel te creëren voor deze landen.
Lees hier het persbericht